Hjem / Aktuelt

Risiko som selvstendig modul

Visste du at SIMPLI kan tilby SIMPLI Risk Management som en selvstendig modul?

Vårt gode risikoverktøy har hele tiden vært en del av ledelsessystemet vi tilbyr. Endringer vi utførte på denne modulen nylig gjør det også mulig å bruke risikomodulen fra SIMPLI uten resten av pakken med ledelsessystem og avvikssystem.

SIMPLI Risk Management kan leveres på SharePoint Online i tilknytning til deres bedrifts Office 365, eller installeres på en lokal SharePoint.

Ta gjerne kontakt for en demo eller et tilbud!

 

Verdens kvalitetsdag 14. november – klar for faglig påpfyll?

Årets konferanse har temaet Bærekraft, kvalitet og risiko. En effektiv en-dags-konferanse hvor du kan få med deg mange interessant foredrag.

Grunnen til at SIMPLI tør anbefale konferansen Verdens kvalitetsdag, er miksen av inspirerende foredrag sammen med en god kultur for faglig utveksling med gode pauser i programmet.

Som en ekstra bonus for dere som måtte være på jakt etter gode arbeidsverktøy for kvalitetsledelse og forbedringsarbeid kommer også SIMPLI til å ha stand på konferansen. Vi tar med oss systemet vårt – slik at du kan se det live på vår stand denne dagen.

Informasjon om konferansen

Konferansen arrangeres av Kvalitet og Risiko Norge (KRN) og er også godkjent som oppdateringsdag for QM/QA, QLA og RM personellsertifikater.

Konferansen holdes på Thon Bristol Hotel i Oslo sentrum.

Du kan finne detaljer om Verdens kvalitetsdag 2019 her. Har du anledning, er det fremdeles mulig å melde seg på!

SIMPLI Software AS Verdens kvalitetsdag

Hvor lang tid tar det å implementere et ledelsessystem?

Hvor lang tid tar det å implementere et ledelsessystem ISO rådgiver

SIMPLI har levert ledelses- og forbedringssystem i snart 14 år. Hvilke spørsmål er det som går igjen hos virksomheter som vurderer oss som systemleverandør?

– Hvor lang tid tar det å implementere et ledelsessystem?

– Dette er et sentralt spørsmål for mange av våre kunder, og det er viktig å få avklart dette før man starter opp et implementeringsprosjekt, men det er flere elementer som gjør det vanskelig å gi et konkret svar.

Erich Must Wessel jobber som seniorrådgiver i SIMPLI. Han har jobbet i firmaet siden 2011 og hjulpet veldig mange av kundene våre i gang på ledelses– og forbedringssystem.

Fra egen erfaring har han opplevd at bedrifter har klart å bygge opp system på alt mellom 3 måneder og halvannet år.

– Flere faktorer avgjør hvor lang tid arbeidet med dette tar. De viktigste vil jeg si er hvilken kapasitet de som skal jobbe med systemet har tilgjengelig og i hvilken grad de kan prioritere oppbyggingen. Mange får denne oppgaven i tillegg til en ellers utfordrende hverdag og det holder ikke. Tid må frigjøres. Støtten fra ledelsen er også helt grunnleggende. Ledelsen behøver nødvendigvis ikke forstå alt som skal til får å lykkes, men at prosjektansvarlig og eventuell prosjektgruppen får backing og nødvendige ressurser. Får man dette på plass vil man oftest lykkes.

Erich sier det for noen også kan være nyttig å bruke god tid også, for å sikre forankring og delegering av ansvar og oppgaver i byggeperioden for nytt system. For mange virksomheter medfører dette prosjektet en ny og forbedret arbeidshverdag med nye roller og innhold for flere ansatte.

– Det er ikke mange som kan klare dette på et halvt år – et år er mer sannsynlig.

Avtalte kurs og møter kan sikre fremdriften

SIMPLI kan tilby nye kunder hjelp til en effektiv implementering. Med en Coachingpakke får kunden en kurs- og møtepakke som tar kunden gjennom alle deler av systemet, og alle kravene som er angitt i den standarden virksomheten ønsker å jobbe etter. Den kan gjerne også inkludere flere standarden dersom det er aktuelt.

– Vi sitter med kunnskap om hvilken rekkefølge det er lurt å bygge systemet – stein på stein – og og hva som er nyttig å få på plass mellom møtene med oss for å sikre fremdriften.
Tidspunktene for hele coachingpakken avtales ved oppstart. Det gir kunden både mulighet til å planlegge og prioritere – og definere tempoet på implementeringen.

– Selvfølgelig kan vi også justere og tilpasse planen underveis om kunden ønsker det, avslutter Erich.


Seniorrådgiver i SIMPLI Erich Must Wessel
Erich Must Wessel jobber som seniorrådgiver i SIMPLI.

Gikk fra fem til ett system med SIMPLI!

Vesterålskraft hadde en lang ønskeliste da de skulle velge en ny leverandør. Et av de viktigste kriteriene var forenkling og at både ansatte og ledere skulle kunne forholde seg til færre systemer.

Anita White Olsen
Anita White Olsen er kvalitet- og organisasjonsutviklingssjef i Vesterålskraft.

Høsten 2019 er Vesterålskraft fremdeles midt i arbeidet med å bygge opp sitt nye system for bedriften. De ble kunde av SIMPLI samme sommer. Kun to måneder inn i prosessen var forbedringssystemet klart til å gå på luften. Enda denne perioden også inkluderte feriemåneden juli.

– Vi er så motivert! Vi har ventet på en bedre løsning – og vi føler allerede at vi mestrer det nye systemet, sier kvalitet- og organisasjonsutviklingssjef Anita White Olsen.

Mange krav til nytt system

Olsen forteller videre at de hadde en rekke krav til sitt nye system. De hadde gjort en grundig jobb og kartlagt hvilke behov bedriften hadde.

De ønsket at nytt system kunne legges på deres Office 365 og at det skulle være brukervennlig. I tillegg ønsket de ett system som kunne ta over for de selvstendige verktøyene for avvik, dokumenthåndtering, risiko, årshjul og ulike håndbøker de hadde fra før.

Til slutt ble det SIMPLI som kunne levere på alle ønskene – og samtidig tilby et enkelt system både i oppbygging og bruk.

– Vi har blant annet en ambisjon om å bruke mer bilde og film i systemet – og det legger jo SIMPLI til rette for, sier Olsen.

God oppfølging

Vesterålskraft har mye god kompetanse internt når det kommer til kvalitetsledelse. I strategiplanen står det at en del av selskapet skal bli sertifisert på ISO 9001 i løpet av høsten 2020.

– Selve sertifikatet er ikke det viktigste. Det viktigste er at vi har et sertifiserbart system og en organisatorisk hukommelse, et system for opplæring og en god oversikt over kravene til den enkelte medarbeider.

I oppbyggingsfasen har de valgt SIMPLIs Coachingpakke. Dette er en serie arbeidsmøter og kurs som geleider nye bedrifter helt fra oppstart med system til bedriften er klar for besøk av revisor. Anita White Olsen forteller at dette har gitt dem en god struktur og oversikt over oppbyggingsarbeidet. I tillegg tar Vesterålskraft jevnlig en fot i bakken med sin rådgiver i SIMPLI som gir dem gode innspill til arbeidet.

Og motivasjonen for å få på plass et nytt system er klar:

– Hovedgevinsten er å ha et godt system som både ledelsen og de ansatte bruker!

Ny seniorrådgiver på plass i SIMPLI

Denne uken startet Hanne Medhus Berget i jobben som seniorrådgiver hos oss i SIMPLI.

Seniorrådgiver kvalitet matsikkerhet HMS Hanne Medhus Berget

– Vi gleder oss veldig over å utvide rådgiverstaben med en kollega som har mye kompetanse innen kvalitetsledelse – og som også kan bli en veldig viktig ressurs innen ISO 22000 og matsikkerhet, sier leder for kundeteamet i SIMPLI Erich Must Wessel.

For SIMPLI er det viktig å utvide kundeteamet vårt i takt med antall kunder. Vi ønsker å fortsatt kunne tilby gode opplæringskurs og en enda bedre oppfølging av de som har vært kundene våre i mange år. Vi ønsker fortsatt å ha kapasitet til å være en faglig sparringspartner for våre kunder som trenger dette i sin arbeidshverdag.

Velkommen til Hanne!

Har du fått med deg nyheten SIMPLI Basic?

Vi har utviklet en enkel løsning for bedrifter som trenger orden i og oversikt over sine prosesser.

SIMPLI Basic er et komplett ledelsessystem og forbedringssystem for innmelding og behandling av avvik. Gjort så enkelt som mulig – for bedrifter som ønsker en enkel løsning.

I SIMPLI Basic har vi satt opp gode eksempler din virksomhet kan jobbe ut fra. Dette effektiviserer jobben det er å bygge opp denne type systemet betydelig.

Dette er et ferdig system hvor det ikke er behov for konfigurering. Oppgraderinger av systemet er gratis. Dere kan derfor være sikre på at dere kjenner hele til kostnadsbildet for deres nye system ved signering.

SIMPLI Basic leveres på deres Office 365.

Les mer om SIMPLI Basic – eller book en demo!

SIMPLI er klare for et flott 2019!

SIMPLI hadde et innholdsrikt 2018 og er nå klare for et spennende 2019. Først og fremst vil vi takke for samarbeidet vi har hatt med kundene våre og for tillitten nye kunder viser ved å velge SIMPLI.

På kundelisten fikk vi en rekke nye navn i året som gikk:

• Øglænd System
• Onninen
• Røde Kors sentrene
• Animalia
• Dacon
• Arctic Trucks
• 3D Perception
• Celsa Nordic Armeringsstål
• Norsk Heiskontroll
• Motek
• Missingen Services
• Bodø Energi
• Ervik
• Chemring Nobel
• Fred Olsen Renewables

Sammen med våre nye kunder, fikk vi også to nye ansatte med på laget. Sumita Sam er nå utvikler hos oss, mens Amber Lena Hallström er en forsterkning i vår rådgiverstab.

Vi hadde også rekordmange deltakere på vårt SIMPLI Brukerforum og holdt en rekke webinarer for kundene våre. Nå gleder vi oss til å planlegge og invitere til det kommende årets aktiviteter for kundene våre – nye som gamle!

Nyheter i programvare

SIMPLI følger med i utviklingen i standardene og i nye lovkrav som kommer – det samme gjør programvaren vår. Den tydeligste endringen hos oss i fjor er den nye modulen SIMPLI GDPR Management. Men vi har også jobbet mye med nyheter og ytterligere brukervennlighet i all programvare som vi tilbyr.

I 2019 jobber vi videre på det gode grunnlaget vi la i 2018 samtidig som vi har med oss planer om kontinuerlig forbedring – innen kundeoppfølging og videre utvikling av vår programvare og rådgivningstjenester.

 

Følg med på hva vi gjør – eller book en demo!

SIMPLI vokser!

SIMPLI nærmer seg 100 kunder og utvider laget vårt med to nye medarbeidere.

SIMPLI utvikler Sumita Sam

Sumita Sam kom inn i gjengen vår før sommeren og skal jobbe med utvikling av verktøy vi har. I første omgang vil hun jobbe med å videreutvikle vår SIMPLI App. Vi har mange kunder som bruker denne til innrapportering av ulike typer hendelser og til for å få på plass en komplett digitalisering av alle sjekklister hos seg. Dermed er det også en del ønsker både for generell videreutvikling av appen, men også spesialtilpasninger for de enkelte kunder. Vi i SIMPLI er veldig glade for å ha fått på plass en dyktig ressurs med Sumita på dette internt hos oss.

 

Rådgiver SIMPLI Amber Hallström
I oktober fikk vi også på plass en ny kunderådgiver her i SIMPLI. Vi opplever stor etterspørsel for både vår coachingpakke og videre kursing i systemer og fagspesifikke problemstillinger. Derfor er det veldig fint å få ønske Amber Hallström velkommen på laget vårt. Hallström har jobbet med både ISO 9001 og ISO 14001 tidligere, derfor har vi stor tiltro til at Hallström kommer til å bli en god og nyttig ressurs for våre kunder innenfor de ISO-standardene vi leverer på.

 

Vi gleder oss over utviklingen og jobber videre i et spennende høsthalvår her i SIMPLI! Velkommen til Sumita og Amber!

Byttet jobb og valgte SIMPLI på nytt!

Da Solfrid Kolby startet i jobben i Fuglesangs Subsea AS, valgte hun SIMPLIs styringssystem – som hun også hadde valgt hos forrige arbeidsgiver.

Solfrid Kolby jobber i dag som VP QHSE & Supply Chain hos Fuglesangs Subsea AS. Blant oppgavene hennes ligger blant annet valg av og oppbygging av kvalitetsstyringssystemet for firmaet.

Da hun startet i Fuglesangs Subsea, manglet firmaet et verktøy for å ha en overordnet struktur på sine prosesser. Dette var viktig å få på plass for å tilfredsstille internasjonale standarder de ønsket å jobbe etter.

– Jeg liker at det er en kort vei til å påvirke hvordan systemet utvikles videre. I tillegg er det helt klart en fordel at daglig leder i SIMPLI har en bakgrunn fra og en god forståelse for faget. SIMPLI er raske til å tilpasse systemet til nye regler og oppdaterte standarder.

Kolby har nå jobbet sammen med SIMPLI i tre år, og er godt fornøyd med samarbeidet mellom sin bedrift og SIMPLI.

– For Fuglesangs Subsea var det også en klar fordel å velge et styringssystem på SharePoint. Ansatte hos oss var allerede vant til å jobbe i SharePoint og kjente seg veldig raskt igjen i menyer og visningsmulighetene blant annet.

Et styringssystem å vokse med

Da Fuglesangs Subsea startet med SIMPLIs systemer i 2016 var de 10 ansatte. I disse dager ansettes nummer 19.

– Når man har litt ambisjoner og ønske om å vokse og bli store, må man starte riktig: Vi trengte et system som kunne vokse med oss samtidig som det ikke er for tungt i starten, sier Kolby.

Kvalitetsstyringssystemet fra SIMPLI er bygget opp slik at Kolby kunne sette det opp veldig enkelt i starten. Videre var det enkelt å legge til mer og mer informasjon etter hvert.

– Vi trengte ikke fylle inn all informasjon på alt med en gang. Du kan enkelt starte med å tegne et overordnet prosesskart – og dette kan være nok en lang periode. Vi gjorde det på denne måten og fylte på med detaljer etter hvert. For enkelte av prosessene hos oss holder dette ennå. Vi legger til nye ting der det blir behov.

Nyttig på flere områder

Når vi får nye ansatte, bruker vi styringssystemet til opplæring. I systemet kan hun kople de viktigste prosessene som gjelder for en bestemt funksjon, er det enda enklere å få en nyansatt raskt i gang.

– I tillegg har SIMPLI App gjort det enkelt å rapportere inn til systemet. De som bruker denne hos oss er veldig fornøyde med den.

Kundehistorie Solfrid Kolby Fuglesangs Subsea AS styringssystem kavlitetsstyringssystem
Solfrid Kolby – VP QHSE, HR & Supply Chain i Fuglesangs Subsea AS.

Les flere av våre kundehistorier.