Hjem / Aktuelt

Gikk fra fem til ett system med SIMPLI!

Vesterålskraft hadde en lang ønskeliste da de skulle velge en ny leverandør. Et av de viktigste kriteriene var forenkling og at både ansatte og ledere skulle kunne forholde seg til færre systemer.

Anita White Olsen
Anita White Olsen er kvalitet- og organisasjonsutviklingssjef i Vesterålskraft.

Høsten 2019 er Vesterålskraft fremdeles midt i arbeidet med å bygge opp sitt nye system for bedriften. De ble kunde av SIMPLI samme sommer. Kun to måneder inn i prosessen var forbedringssystemet klart til å gå på luften. Enda denne perioden også inkluderte feriemåneden juli.

– Vi er så motivert! Vi har ventet på en bedre løsning – og vi føler allerede at vi mestrer det nye systemet, sier kvalitet- og organisasjonsutviklingssjef Anita White Olsen.

Mange krav til nytt system

Olsen forteller videre at de hadde en rekke krav til sitt nye system. De hadde gjort en grundig jobb og kartlagt hvilke behov bedriften hadde.

De ønsket at nytt system kunne legges på deres Office 365 og at det skulle være brukervennlig. I tillegg ønsket de ett system som kunne ta over for de selvstendige verktøyene for avvik, dokumenthåndtering, risiko, årshjul og ulike håndbøker de hadde fra før.

Til slutt ble det SIMPLI som kunne levere på alle ønskene – og samtidig tilby et enkelt system både i oppbygging og bruk.

– Vi har blant annet en ambisjon om å bruke mer bilde og film i systemet – og det legger jo SIMPLI til rette for, sier Olsen.

God oppfølging

Vesterålskraft har mye god kompetanse internt når det kommer til kvalitetsledelse. I strategiplanen står det at en del av selskapet skal bli sertifisert på ISO 9001 i løpet av høsten 2020.

– Selve sertifikatet er ikke det viktigste. Det viktigste er at vi har et sertifiserbart system og en organisatorisk hukommelse, et system for opplæring og en god oversikt over kravene til den enkelte medarbeider.

I oppbyggingsfasen har de valgt SIMPLIs Coachingpakke. Dette er en serie arbeidsmøter og kurs som geleider nye bedrifter helt fra oppstart med system til bedriften er klar for besøk av revisor. Anita White Olsen forteller at dette har gitt dem en god struktur og oversikt over oppbyggingsarbeidet. I tillegg tar Vesterålskraft jevnlig en fot i bakken med sin rådgiver i SIMPLI som gir dem gode innspill til arbeidet.

Og motivasjonen for å få på plass et nytt system er klar:

– Hovedgevinsten er å ha et godt system som både ledelsen og de ansatte bruker!

Ny seniorrådgiver på plass i SIMPLI

Denne uken startet Hanne Medhus Berget i jobben som seniorrådgiver hos oss i SIMPLI.

Seniorrådgiver kvalitet matsikkerhet HMS Hanne Medhus Berget

– Vi gleder oss veldig over å utvide rådgiverstaben med en kollega som har mye kompetanse innen kvalitetsledelse – og som også kan bli en veldig viktig ressurs innen ISO 22000 og matsikkerhet, sier leder for kundeteamet i SIMPLI Erich Must Wessel.

For SIMPLI er det viktig å utvide kundeteamet vårt i takt med antall kunder. Vi ønsker å fortsatt kunne tilby gode opplæringskurs og en enda bedre oppfølging av de som har vært kundene våre i mange år. Vi ønsker fortsatt å ha kapasitet til å være en faglig sparringspartner for våre kunder som trenger dette i sin arbeidshverdag.

Velkommen til Hanne!

Har du fått med deg nyheten SIMPLI Basic?

Vi har utviklet en enkel løsning for bedrifter som trenger orden i og oversikt over sine prosesser.

SIMPLI Basic er et komplett ledelsessystem og forbedringssystem for innmelding og behandling av avvik. Gjort så enkelt som mulig – for bedrifter som ønsker en enkel løsning.

I SIMPLI Basic har vi satt opp gode eksempler din virksomhet kan jobbe ut fra. Dette effektiviserer jobben det er å bygge opp denne type systemet betydelig.

Dette er et ferdig system hvor det ikke er behov for konfigurering. Oppgraderinger av systemet er gratis. Dere kan derfor være sikre på at dere kjenner hele til kostnadsbildet for deres nye system ved signering.

SIMPLI Basic leveres på deres Office 365.

Les mer om SIMPLI Basic – eller book en demo!

SIMPLI er klare for et flott 2019!

SIMPLI hadde et innholdsrikt 2018 og er nå klare for et spennende 2019. Først og fremst vil vi takke for samarbeidet vi har hatt med kundene våre og for tillitten nye kunder viser ved å velge SIMPLI.

På kundelisten fikk vi en rekke nye navn i året som gikk:

• Øglænd System
• Onninen
• Røde Kors sentrene
• Animalia
• Dacon
• Arctic Trucks
• 3D Perception
• Celsa Nordic Armeringsstål
• Norsk Heiskontroll
• Motek
• Missingen Services
• Bodø Energi
• Ervik
• Chemring Nobel
• Fred Olsen Renewables

Sammen med våre nye kunder, fikk vi også to nye ansatte med på laget. Sumita Sam er nå utvikler hos oss, mens Amber Lena Hallström er en forsterkning i vår rådgiverstab.

Vi hadde også rekordmange deltakere på vårt SIMPLI Brukerforum og holdt en rekke webinarer for kundene våre. Nå gleder vi oss til å planlegge og invitere til det kommende årets aktiviteter for kundene våre – nye som gamle!

Nyheter i programvare

SIMPLI følger med i utviklingen i standardene og i nye lovkrav som kommer – det samme gjør programvaren vår. Den tydeligste endringen hos oss i fjor er den nye modulen SIMPLI GDPR Management. Men vi har også jobbet mye med nyheter og ytterligere brukervennlighet i all programvare som vi tilbyr.

I 2019 jobber vi videre på det gode grunnlaget vi la i 2018 samtidig som vi har med oss planer om kontinuerlig forbedring – innen kundeoppfølging og videre utvikling av vår programvare og rådgivningstjenester.

 

Følg med på hva vi gjør – eller book en demo!

SIMPLI vokser!

SIMPLI nærmer seg 100 kunder og utvider laget vårt med to nye medarbeidere.

SIMPLI utvikler Sumita Sam

Sumita Sam kom inn i gjengen vår før sommeren og skal jobbe med utvikling av verktøy vi har. I første omgang vil hun jobbe med å videreutvikle vår SIMPLI App. Vi har mange kunder som bruker denne til innrapportering av ulike typer hendelser og til for å få på plass en komplett digitalisering av alle sjekklister hos seg. Dermed er det også en del ønsker både for generell videreutvikling av appen, men også spesialtilpasninger for de enkelte kunder. Vi i SIMPLI er veldig glade for å ha fått på plass en dyktig ressurs med Sumita på dette internt hos oss.

 

Rådgiver SIMPLI Amber Hallström
I oktober fikk vi også på plass en ny kunderådgiver her i SIMPLI. Vi opplever stor etterspørsel for både vår coachingpakke og videre kursing i systemer og fagspesifikke problemstillinger. Derfor er det veldig fint å få ønske Amber Hallström velkommen på laget vårt. Hallström har jobbet med både ISO 9001 og ISO 14001 tidligere, derfor har vi stor tiltro til at Hallström kommer til å bli en god og nyttig ressurs for våre kunder innenfor de ISO-standardene vi leverer på.

 

Vi gleder oss over utviklingen og jobber videre i et spennende høsthalvår her i SIMPLI! Velkommen til Sumita og Amber!

Byttet jobb og valgte SIMPLI på nytt!

Da Solfrid Kolby startet i jobben i Fuglesangs Subsea AS, valgte hun SIMPLIs styringssystem – som hun også hadde valgt hos forrige arbeidsgiver.

Solfrid Kolby jobber i dag som VP QHSE & Supply Chain hos Fuglesangs Subsea AS. Blant oppgavene hennes ligger blant annet valg av og oppbygging av kvalitetsstyringssystemet for firmaet.

Da hun startet i Fuglesangs Subsea, manglet firmaet et verktøy for å ha en overordnet struktur på sine prosesser. Dette var viktig å få på plass for å tilfredsstille internasjonale standarder de ønsket å jobbe etter.

– Jeg liker at det er en kort vei til å påvirke hvordan systemet utvikles videre. I tillegg er det helt klart en fordel at daglig leder i SIMPLI har en bakgrunn fra og en god forståelse for faget. SIMPLI er raske til å tilpasse systemet til nye regler og oppdaterte standarder.

Kolby har nå jobbet sammen med SIMPLI i tre år, og er godt fornøyd med samarbeidet mellom sin bedrift og SIMPLI.

– For Fuglesangs Subsea var det også en klar fordel å velge et styringssystem på SharePoint. Ansatte hos oss var allerede vant til å jobbe i SharePoint og kjente seg veldig raskt igjen i menyer og visningsmulighetene blant annet.

Et styringssystem å vokse med

Da Fuglesangs Subsea startet med SIMPLIs systemer i 2016 var de 10 ansatte. I disse dager ansettes nummer 19.

– Når man har litt ambisjoner og ønske om å vokse og bli store, må man starte riktig: Vi trengte et system som kunne vokse med oss samtidig som det ikke er for tungt i starten, sier Kolby.

Kvalitetsstyringssystemet fra SIMPLI er bygget opp slik at Kolby kunne sette det opp veldig enkelt i starten. Videre var det enkelt å legge til mer og mer informasjon etter hvert.

– Vi trengte ikke fylle inn all informasjon på alt med en gang. Du kan enkelt starte med å tegne et overordnet prosesskart – og dette kan være nok en lang periode. Vi gjorde det på denne måten og fylte på med detaljer etter hvert. For enkelte av prosessene hos oss holder dette ennå. Vi legger til nye ting der det blir behov.

Nyttig på flere områder

Når vi får nye ansatte, bruker vi styringssystemet til opplæring. I systemet kan hun kople de viktigste prosessene som gjelder for en bestemt funksjon, er det enda enklere å få en nyansatt raskt i gang.

– I tillegg har SIMPLI App gjort det enkelt å rapportere inn til systemet. De som bruker denne hos oss er veldig fornøyde med den.

Kundehistorie Solfrid Kolby Fuglesangs Subsea AS styringssystem kavlitetsstyringssystem
Solfrid Kolby – VP QHSE, HR & Supply Chain i Fuglesangs Subsea AS.

Les flere av våre kundehistorier.

SIMPLI brukerforum med rekordmange deltakere!

Denne uken arrangerte SIMPLI årets brukerforum. Dette er en dag hvor vi inviterer alle kundene våre til å bruke en dag sammen med oss. Vi presenterer utvikling siste året og diskuterer hva vi skal fokusere på videre. I tillegg setter vi også tid til aktuelle temaer – i år ble dette GDPR og SIMPLI App.

– Vi var rundt 50 deltakere. Jeg synes det er veldig kjekt at så mange av kundene våre hadde lyst til å delta på dette i år, sier daglig leder André Bautz.

Vi i SIMPLI gleder oss allerede til neste år!

Datoen for neste SIMPLI brukerforum settes i starten av 2019. Vi kommer nok til å satse på plassering i Oslo sentrum neste år også – med fornuftig tilknytning til tog, flytog og så videre, slik at det er enklest mulig for våre kunder over hele landet å delta. Vi sender informasjon om dato og påmeldingsmulighet til alle kunder så snart dato og lokale er på plass.

 

Opplever fordeler med et samlet styringssystem

Opplever fordeles med et samlet styringssystem. JFKnudtzen AS er sertifisert på tre standarder – ISO 9001 som går på kvalitet, ISO 14001 som tar for seg faktorer innen ytre miljø og OHSAS 18001 som går på HMS. Gjennom styringssystem fra SIMPLI er alle standarder integrert i ett system, og gir bedriften mulighet til å ta hensyn til alle faktorer samtidig.

JFKnudtzen AS er sertifisert på tre standarder –  ISO 9001 som går på kvalitet, ISO 14001 som tar for seg faktorer innen ytre miljø og OHSAS 18001 som går på HMS. Gjennom styringssystemet fra SIMPLI er alle standarder integrert i ett system, og gir bedriften mulighet til å ta hensyn til alle faktorer samtidig.

– Vi er stolte av våre sertifiseringer, sier Hege Hotvedt Staver.

Staver sitter som ledelsens representant for sertifiseringsarbeidet hos JFKnudtzen AS.

– Systemet fra SIMPLI forenkler arbeidet på dette området en hel del og gjør det mer effektivt.

Hun forteller at det er naturlig i JFKnudtzen AS å ha alt arbeid med de ulike standardene integrert med hverandre.

– Det gjør det enklere for alle parter, også når det kommer til oppdateringer og vedlikehold av systemene, sier Hege.

Alle ansatte har tilgang til systemet og bruker det som en rettesnor i det daglige. Her ligger alle firmaets rutiner og prosessbeskrivelser. I systemet ligger også en til enhver tid oppdatert håndbok for ansatte, som henter informasjon fra kvalitetssystemet.

Svarer forventninger hos kundene

– Arbeidet med kontinuerlig forbedring er viktig for oss og gir oss en støtte i å alltid bli bedre. Kundene våre har også helt klart en forventning til at vi tar tak i de avvikene som oppstår, sier Staver.

Hun forteller videre at kundene ofte har spørsmål innen kvalitet og etterspør deres sertifiseringer. Orden i håndteringen av kvalitet og avvik er med på å øke deres profesjonalitet ut mot kundene.

– Kvalitetsarbeidet er noe vi jobber med hele tiden. Det er ikke noe vi kan gjøre en jobb på én gang i året. Arbeidet med standardene er heller ikke JFKnudtzen AS jobber med kun fordi vi må. Med god oversikt er det også mulig å ikke bare kartlegge risikoer. Denne arbeidsmetodikken og med dette verktøyet er vi også i stand til å se hvilke muligheter som faktisk ligger foran oss, sier Staver.

SIMPLIs ambisjon

SIMPLI har helt siden oppstarten hatt en ambisjon om å levere ett styringssystem som kan ta for seg alle prosesser innen kvalitet og forbedringsarbeid i en virksomhet.

– Det er veldig gøy å se at kundene våre opplever det vi har vært opptatt av å få til. Og så er det veldig kjekt å jobbe sammen med sånne kunder som JFKnudtzen AS, som er opptatt av kvalitetsarbeid og klarer å se mulighetene som ligger i det, sier daglig leder og gründer av SIMPLI André Melbøe Bautz.


Les mer om SIMPLIs styringssystem.

Styring gjennom ISO

Det ultimate målet ved et kvalitetsstyringssystem er mer fornøyde kunder. Når du velger et ledelsessystem som dekker kravene i ISO 9001, får du også et håndfast bevis for dine kunder at det er de som står i sentrum.

ISO 9001 er en internasjonal standard for kvalitetsledelse. En sertifisering på ISO 9001 er en faktisk anerkjennelse for at din virksomhet jobber systematisk for å møte deres kunders forventninger – og at dere kontinuerlig jobber med forbedring av egen kvalitet.

– Det er helt frivillig for virksomheter å følge disse standardene. Det er som regel en kunde som krever at en bedrift er sertifisert, ikke myndighetene, sier daglig leder i SIMPLI André Melbøe Bautz.

Sammenheng i arbeidet

Standardene vil at du skal forstå konteksten virksomheten opererer i. Konteksten i dette tilfellet er forhold i din egen organisasjon, interessentene dine, forhold utenfor organisasjonen og det aktuelle omfanget av virksomheten – og hvordan dette kan påvirke dere.

De nyeste ISO-revideringene understreker også at styringssystemene din virksomhet har for kvalitet, HMS, Miljø, Informasjonssikkerhet o.l. skal henge tett sammen med virksomhetens strategi og ledelse.

Våre systemet er et godt verktøy for å jobbe med dette. Vi har koplet ISO-standarder i over ti år. Dette gjør det mulig for deg å jobbe med alle aktuelle standarder på en gang. I ett og samme system.


Vil du vite mer om SIMPLIs ledelessystemer? Ta kontakt!