Styring gjennom ISO

Det ultimate målet ved et kvalitetsstyringssystem er mer fornøyde kunder. Når du velger et ledelsessystem som dekker kravene i ISO 9001, får du også et håndfast bevis for dine kunder at det er de som står i sentrum.

ISO 9001 er en internasjonal standard for kvalitetsledelse. En sertifisering på ISO 9001 er en faktisk anerkjennelse for at din virksomhet jobber systematisk for å møte deres kunders forventninger – og at dere kontinuerlig jobber med forbedring av egen kvalitet.

– Det er helt frivillig for virksomheter å følge disse standardene. Det er som regel en kunde som krever at en bedrift er sertifisert, ikke myndighetene, sier daglig leder i SIMPLI André Melbøe Bautz.

Sammenheng i arbeidet

Standardene vil at du skal forstå konteksten virksomheten opererer i. Konteksten i dette tilfellet er forhold i din egen organisasjon, interessentene dine, forhold utenfor organisasjonen og det aktuelle omfanget av virksomheten – og hvordan dette kan påvirke dere.

De nyeste ISO-revideringene understreker også at styringssystemene din virksomhet har for kvalitet, HMS, Miljø, Informasjonssikkerhet o.l. skal henge tett sammen med virksomhetens strategi og ledelse.


Vil du vite mer om SIMPLIs ledelessystemer? Ta kontakt!